Het Geusseltbad, door de ogen van een expert!
Ingezonden brief door Ing. Jozeph F. J. van der Leegte
Zeer geachte bestuurders van de Gemeente Maastricht.
Ik wil graag als een professioneel organisatie adviseur mijn mening geven over het door U gekochte zwembad in de Geusselt.
Voor uw informatie eerst even iets over wie ik ben, geen eigenaar van VDL-Nedcar, wel een Ing. en een gewezen expert die in organisaties over de hele wereld gewerkt heeft als organisatie-expert.
Mijn mening over uw zwembad is dus gebaseerd op een meer dan 50 jarige ervaring in het organiseren van allerlei uiteenlopende gevallen.
Eerst de positieve aspecten:
1. Het gebouw is, ook architectonisch, zeer mooi zowel van buiten als van binnen.
2. De verscheidenheid van baden is enorm, voor elk wat wils.
3. De technische installaties zijn fantastisch juist als ing. zijnde. Eigen elektriciteits- watervoorziening. De waterzuiveringsinstallatie is, denk ik, de beste in de wereld. Het kunnen aanpassen van de vloerhoogtes superbe.
4. De milieu mensen zullen wel happy zijn. Er wordt geschrobd en geboend tot in het oneindige m.i. veel te veel. Ik sta bijna altijd in een nat kleed hokje bij uit- en aankleden. Ik ben zelfs al 1 maal gevallen over een emmer vuil water midden op de gang zonder iemand er bij. Ik liep achter mijn vrouw en keek even naar links en lag als 85 jarige op de grond. Gelukkig had ik niets gebroken alleen een kneuzing van mijn linkerhand.
5: Ook door het gebruik van oude materialen i.p.v. alles nieuw is positief. Of dit economisch goedkoper is, betwijfel ik als bedrijfseconoom, maar het idee is prima.
6. De bereikbaarheid en de parkeerbaarheid van auto’s en fietsen laten niets te wensen over.
7. Het Grand Café is zo ongeveer het beste. Goed zitten, mooi uitzicht, heel goed eten en drinken en dat alles voor een meer dan acceptabele prijs. Alle complimenten waard.
Nu het grote ongelovige, maar wel het ware.
Helaas komen nu dus de minder positieve aspecten omdat het zwembad, m.i. helaas, is ontworpen door een architect volkomen gespeend is van enige kennis van zwemmen en oefeningen door ouderen en gehandicapte mensen in een zwembad. De gevolgen zijn dan ook niet mis:
1. Allereerst de grootste blunder aller tijden: de ingang is precies aan de verkeerde kant. De zwaar gehandicapte mensen moeten de langste afstand vervoerd worden om bij het zorg bad te komen i.p.v. de ingang direct naast het zorg bad te hebben.
2. De stad die de Culturele Hoofdstad van Europa wil worden, gedraagt zich als een heel klein dorp met angstige mensen en laat een zeer mooi zwembad bouwen zonder een Sauna met toebehoren. Dat doet niemand meer; zelfs alle nieuwe moderne hotels doen het, ook die zonder een zwembad.
3. De douches zijn een onvoorstelbaar fiasco: veel te weinig en alléén maar gemeenschappelijke douches ruimtes (voor op tot 25 mensen), zonder aflegmogelijkheden voor zeep en shampoos en soms ook voor de handdoeken. De douchekoppen sproeien water alléén vlak langs de muur en slechts enkele seconden (het is inmiddels iets verbeterd, maar nog lang niet goed genoeg). Er zijn dus GÉÉN individuele douches om zich te wassen na het zwemmen. Ik sta vaak als enige man tussen een aantal vrouwen onder de douche of beter naast de douches als er meer dan 6 vrouwen zijn.
4. De kleedhokjes zijn, m.i. voor veel ouderen te klein en voor de gehandicapten onbruikbaar. Omdat er naar mijn mening méér dan voldoende hokjes zijn, was het beter geweest om in elke rij 1 of 2 hokjes minder te realiseren, maar dan wat ruimer. Sommige hebben maar 2 haken voor je kleren; 3 zijn noodzakelijk.
5. De toegangstijden om in het water te kunnen zijn ongewenst. Na mijn douchen moet ik soms 5 minuten wachten voor ik in het lege bad kan, dat is wel wat koud na de zeer warme douche.
6. Nu de baden zelf: een grote verschrikking. Mijn vrouw en ik gaan -net als verreweg de meeste ouderen- met name zwemmen voor de aqua-gym. Om dat goed te kunnen doen moet je eigenlijk tot je nek in het water staan. Omdat de Heer nu eenmaal niet alle mensen even lang maakt kan dat alleen in het z.g. zorgbad, want dat heeft namelijk een aflopende bodem. Dat bad is alleen veel te warm om er oefeningen in te doen. Nu is het behelpen zowel voor de mensen maar ook voor de instructeurs.
7. De ingangen naar de baden hebben een schuin aflopende vloer, kletsnat en vraagt dus voor uitglijders wat ook al gebeurd is. Aan één kant is er ook nog geen hand rail om je aan vast te houden.
8: De trapjes om in de diepe baden te komen zijn in de muur weggewerkt en voor mij en zeker voor velen nagenoeg onbruikbaar ik moet met arm kracht in en uit deze baden.
9. Er waren geen klokken, nu wel.
10. De organisatie van de toegangstijden tot de verschillende activiteiten was absoluut idioot. De ouderen voor aqua-gym om 9.00 uur 8.45 naar binnen. De 65, 70 en 80 plussers moeten in de spitsuren door Maastricht met alle gevolgen van dien. De ouderen in het westen van Maastricht moeten om 06.45 uur het bed uit om door de overdrukke stad op tijd te zijn. Wordt gewijzigd is ons beloofd. I.v.m. het tot nu toe gepresteerde heb ik er niet zo veel vertrouwen in.
11. Wij waren gewend in de Dousberg elke week ongeveer 2 uur bezig te zijn op maandagmorgen met ongeveer 20 tot 25 mensen en dat voor € 23,00 voor mijn vrouw en ik zelf.. Nu mogen we max. bijna 60 minuten in het bad en gaan dus nu 2 keer in de week moeten dan samen € 70.00 betalen voor beslist niet meer minuten in het water te zijn geweest.
12. Wat is nu het resultaat van deze organisatie in uw mooie zwembad? In Dousberg, één van de drie baden in Maastricht, met verschillende tijden om te oefenen, waren wij bijna altijd met 20 tot 25 mensen nu met 1 bad in Maastricht op maandag morgen met 8 – 15 mensen en afgelopen maandag met 2 (mijn vrouw was ziek) !!!!!!!!!
RESULTAAT:
Dit bad is te duur en wordt nog duurder door te weinig gebruik i.v.m. de hierboven genoemde bezwaren die voor het grootste deel te wijten zijn aan de m.i. grote ondeskundigheid van de architect en dus alleen met zéér grote kosten te wijzigen zijn en dus ook niet zullen gedaan worden.
Ing. Jozeph F. J. van der Leegte