CDA brengt mobiel parkeren in Maastricht opnieuw onder de aandacht

Het CDA doet opnieuw een poging om mobiel parkeren in Maastricht op de kaart te zetten. De partij heeft het college daarom gevraagd om op korte termijn de haalbaarheid ervan uit te zoeken. Al in 2011 (11 februari 2011) stelde het CDA schriftelijke vragen over dit onderwerp.

Het college beantwoordde die vragen met de toezegging om het voorstel van de Christendemocraten mee te nemen in een vervolgonderzoek.

In Maastricht is inmiddels het gedifferentieerd ringen parkeren ingevoerd, maar het CDA constateert dat haar voorstel blijkbaar nog in de la is blijven liggen. En dat terwijl andere steden in Nederland en Belgie reeds gebruik maken van de mogelijkheid tot mobiel parkeren.

Het CDA betreurt het dat Maastricht hierin achterblijft.

De verschillende redenen waarom Maastricht vooral wél moet meedoen aan mobiel parkeren wordt in de brief aan het college duidelijk uiteen gezet.

Ter voorbereiding van de commissievergadering SMM van 13 oktober 2014 heeft het CDA Maastricht het college nogmaals informatie toegestuurd om op korte termijn te onderzoeken of over te gaan tot het implementeren van gsm of mobiel parkeren in onze stad. Het thema van deze avond is “Parkeren Breed o.b.v. basisnotitie college”.

Het CDA Maastricht constateert dat er inmiddels honderden gemeentes in Nederland en België – waaronder de gemeente Sittard-Geleen, Valkenburg, Weert, Venray en Kerkrade – die gebruik maken van het aanbod van parkmobile, parkline of andere partijen om betalen van parkeren eigentijds aan te bieden. Het is jammer dat het internationale Maastricht daarbij achterblijft.

In het kort welke voordelen parkeren met dit moderne systeem in Maastricht zal hebben:

Reden 1:  Parkeerboetes zijn verleden tijd
Reden 2:  Daaggg parkeermeter
Reden 3:  Betalen per minuut
Reden 4:  STOP met teveel betalen
Reden 5:  Parkeer met meerdere kentekens

Reden 6:  Eenvoudig parkeerkosten declareren
Reden 7:  Zakelijk en of privé parkeren
Reden 8:  Slim parkeren voor bezoekers
Reden 9:  Nederlandse en Belgische steden
Reden 10:  Gratis Nationale Autokaart

Deze extra betalingsmogelijkheid voor de op straat verschuldigde parkeerbelasting biedt u daarnaast als gemeente de volgende voordelen:

  • Toegevoegde waarde en grote mate van tevredenheid voor uw inwoners;
  • Gedetailleerde online en realtime managementinformatie;
  • Volledige girale en gegarandeerde geldstroom;
  • Kostenbesparing;
  • Onafhankelijk van uw infrastructuur op straat;
  • Fraudebestendig.

De voordelen van het vervangen van de papieren parkeervergunningen door een digitale parkeervergunning voor een gemeentelijke organisatie zijn:

  • Kostenbesparing: in Groningen is meer dan 50% bespaard op administratieve en logistieke processen.;
  • Éénmalige uitgifte van vergunningen i.p.v. periodiek ;
  • Mutaties zonder nieuwe papieren vergunning;
  • Druk aan de balie neemt sterk af door gebruik internet;
  • Klantvriendelijk;
  • Geen investering in een nieuw vergunningensysteem noodzakelijk;
  • Fraudebestendig;
  • Gedetailleerde on-line/real-time managementinformatie

De voordelen van Gsm* of mobiel parkerenDe voordelen van Gsm* of mobiel parkeren

Niet meer teveel parkeergeld betalen.
Uit onderzoek is gebleken dat de Nederlander gemiddeld 20% teveel parkeergeld betaalt. Met deze manier van parkeren betaal je alleen wat je werkelijk aan parkeertijd gebruikt.
Niet meer afhankelijk van muntgeld of bankpas.
Nooit meer zoeken of je ergeren aan een (defecte) parkeerautomaat.
Je mobiel is de parkeerautomaat. Dus je hoeft nooit meer met moeilijke menu’s, touchscreens of muntjes te werken. Je belt gewoon eenvoudig met jouw aanbieder.
Niet meer vooraf bedenken hoe lang je gaat parkeren.
Met deze manier van parkeren hoort parkeerstress tot de verleden tijd. Je hoeft je tijdens een afspraak nooit meer druk te maken over aflopende parkeertijden of het risico te lopen op een parkeerboete.
Bellen, Sms’en, mobiel internet of App.
Je kunt op verschillende manieren je parkeeractie starten en stoppen. Je kiest welke manier op welk moment het beste bij je past. Je kunt je parkeeractie starten en stoppen via bellen, SMS, mobiel internet of App. Een unieke service in Nederland.
Een gespecificeerde maandfactuur.
Al je parkeerkosten overzichtelijk op een rijtje en aan het eind van de maand een gespecificeerde maandfactuur eventueel opgesplitst naar kostenplaatsen.
SMS Extra informatie
Met één Sms-bericht je parkeeractie starten en voorzien van extra informatie. Op deze manier kun je eenvoudig informatie toevoegen voor eventuele declaraties. Bij een zakelijke parkeeractie voeg je bijvoorbeeld eenvoudig het woord zakelijk toe.
Jouw Persoonlijke Assistente.
Met een maandabonnement krijg je ook de beschikking over jouw Persoonlijke Assistente, Je kunt 24 uur per dag, 7 dagen per week bellen voor al je vragen onderweg, zoals de laatste file- en flitsinformatie.
Persoonlijke Pagina.
Je krijgt een Persoonlijke Pagina op de website, waar alleen jij toegang toe hebt. Je kunt hier alles vinden over jouw abonnement, parkeeracties, Sms-berichten en facturen. Ook kun je hier jouw persoonlijke gegevens en kenteken(s) wijzigen.
Men rekent altijd het laagste tarief.
Wanneer een dagkaart goedkoper is zet de aanbieder je automatisch over naar een dagkaart, zo ben je nog goedkoper uit.
Niet meer in de regen een parkeerkaartje kopen.
Je kunt direct naar je afspraak of de winkel lopen en je ondertussen aanmelden.

Gsm-parkeren of mobiel parkeren is een alternatieve wijze van parkeergeld betalen. In Nederland is een toenemend aantal gemeenten waar men met de gsm kan betalen.

Uitleg Gsm-parkeren

Hoe werkt het?

Om van dit systeem gebruik te kunnen maken moet de automobilist zich eerst aanmelden bij een exploitant van dit systeem (bijvoorbeeld Park-line, Parkmobile of Yellowbrick). Hij ontvangt dan een zogenoemde transponderkaart die achter de voorruit geplaatst moet worden. Bij de aanvang van het parkeren belt de klant bij aankomst naar de provider waarbij je de code van het parkeergebied via de telefoontoetsen doorgeeft. Deze tariefcode staat boven iedere parkeerautomaat. De provider herkent de gebruiker aan zijn mobiele nummer. Daarna staat de klant aangemeld.

Handhaving

De parkeercontroleur controleert met een handheld de transponderkaart of het kenteken, waardoor de controleur kan zien of de auto betaald aan het parkeren is. In Amsterdam wordt het kenteken gecontroleerd in plaats van de transponderkaart. Het kenteken dient aan de kaart gekoppeld te zijn wanneer je in Amsterdam parkeert.

Afmelden en betalen

Bij vertrek meld je je af door opnieuw met de provider te bellen. Je parkeeractie wordt dan beëindigd. Providers herinneren je met een SMS aan je actieve parkeeractie. Aan het einde van de maand rekent de provider alle parkeergelden met de klant af door de gekozen betaalwijze van de klant.

Vergelijk de aanbieders van mobielparkeren.

Deze open brief is een bijdrage van Peter Geelen. Meer over Peter Geelen.

Close